środa, 4 grudnia 2013

"Janusz Żurakowski. Legenda przestworzy" Bill Zuk

Kim był Janusz Żurakowski? Do niedawna nie miałam bladego pojęcia. Jego uśmiechnięta twarz spoglądająca na mnie z okładki nie mówiła mi zupełnie nic, a jednak skusiła mnie do kupienia tej książki.
 Już raz dałam się nabrać na ładny uśmiech na okładce - ale to był uśmiech Johnnego Deepa - wtedy byłam zawiedziona... a tym razem jestem..... zachwycona.
Biografia Janusza Żurakowskiego napisana została przez kanadyjskiego historyka lotnictwa. Opowiada historię życia polskiego pilota, weterana II Wojny Światowej, który brał udział w Bitwie o Anglię. Pierwszym bardzo pozytywnym zaskoczeniem książki jest skrupulatność w przedstawieniu wydarzeń kampanii wrześniowej w Polsce. Czytając tę książkę poznawałam nowe fakty z tego jakże dokładnie przerabianego niegdyś w szkole okresu. Dalsze losy naszych żołnierzy przedstawione na przykładzie wędrówki Janusza Żurakowskiego do Francji nie są jedynie opisem jego drogi, lecz przedstawiają w szerszej perspektywie tułaczkę polskich lotników, którzy szukali możliwości do podjęcia ponownej walki z wrogiem.
Bardzo dokładnie została także przedstawiona historia słynnej Bitwy o Anglię - z wyraźnym uwypukleniem wkładu polskich dywizji w zwycięstwo lotnictwa alianckiego.
Po podpisaniu kapitulacji Niemiec wielu polskich żołnierzy walczących na zachodzie znalazło się w trudnej sytuacji - stała przed nimi konieczność wyboru pomiędzy emigracją a powrotem do uzależnionej od ZSRR Polski.
Janusz Żurakowski zdecydował się na ten pierwszy wariant i zamieszkał początkowo w Anglii a następnie w Kanadzie.
Przez długie lata pracował jako pilot oblatywacz. Był nie tylko pilotem doświadczalnym, ale również akrobatycznym. Jest twórcą figury w dyscyplinie akrobacji samolotowych nazwanej od jego nazwiska Zurabatic.
Znacząco zapisał się w historii nowożytnej Kanady - jako pierwszy pilot legendarnego samolotu Avro Arrow - naddźwiękowego myśliwca   przechwytującego.
Książka napisana jest w bardzo przystępny sposób. Z przyjemnością czytelnik śledzić może losy bohatera, zapominając nawet czasem iż jest to biografia a nie zapierająca dech w piersiach powieść.
 Polecam wszystkim miłośnikom historii, wielbicielom biografii, ale także każdemu, kto w książkach poszukuje nowego doświadczenia. Wszak niecodziennie można poznać losy słynnego pilota oblatywacza i powietrznego akrobaty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz